Chaos in je hoofd? Schrijf het op!

Chaos in je hoofd? Schrijf het op!


Misschien ken je het wel een dag, een week of zelfs maar een moment dat je hoofd overloopt van informatie. Dat je niet meer wat wanneer is en wat überhaupt belangrijk is. Juist, je bent het overzicht kwijt, het is chaos in je hoofd. Of struggle je nog met het accepteren van de gevolgen van jouw NAH? Wat je kunt doen om die struggles en chaos uit je hoofd te halen? Schrijf het op! Hoe? Lees het in deze blog!

Vorige week vertelde ik al dat ik regelmatig podcasts luister. Een podcast waar ik graag wekelijks naar luister is de podcast Hersenschuddingleven. Ook al heb ik geen NAH door een (zware) hersenschudding zoals de host van de podcast, toch vind ik veel herkenning in de dingen waar zij mee te maken heeft. In januari vertelde ze in haar podcast over het begrip ‘Journallen’ (dank voor de inspiratie!).

In deze podcast kwamen dingen naar voren die ik zelf ook heb meegemaakt, heb gedaan of zelfs nog regelmatig doe. Een voorbeeld: Na mijn revalidatie dacht ik dat ik er al was en alles van mijn ongeluk geaccepteerd had. Totdat ik anderhalf, 2 jaar later terecht kwam in een burn-out. Ik was teveel over mijn grenzen gegaan en kon niets meer handelen. Ik snapte niet hoe het ineens zover kwam, ik wist niet wat ik ertegen moest doen en voelde me echt klote. Het voelde destijds of ik gefaald had in het leven, dat ik nooit een plek in de ‘gewone’ maatschappij zou hebben.

chaos-in-je-hoofd-schrijf-het-op-blogs-tot-op-zekere-hoogte
De oplossing?

Omdat het zo’n chaos in mijn hoofd was en ik altijd al van schrijven hield, ben ik al mijn gedachten op gaan schrijven. Elke dag schreef ik op waar ik aan twijfelde, waar ik mee zat en hoe klote het allemaal was. Ik stelde me dus heel kwetsbaar op en ik kan me voorstellen dat je nu denkt: ‘ja, prima dat opschrijven, maar ik wil helemaal niet dat iemand het leest?’. Geen zorgen, je schrijft het voor jezelf, dus niemand leest het. Ben je daar toch bang voor? Koop dan een ‘old-school’ dagboek met een slotje. Of bewaar je schrijfsels op een plek waar niemand ooit kijkt. Zeker weten dat je er wel wat op vindt ;-).

Tijdgebrek? Geen nood!

Heb je geen tijd om elke dag de chaos, of je gedachten op te schrijven? Geen man over boord. Na mijn 2e revalidatie, waar ik meer bezig was met het accepteren van de gevolgen van mijn ongeluk, schreef ik nog wel elke dag, maar niet meer zo uitgebreid. Ik kocht een klein boekje en schreef daar alleen waar ik tegen aan liep die dag. Simpel in een paar zinnen en daarna ging ik relativeren. Aan het einde van die paar zinnen, schreef ik 3 positieve dingen op die ik had bereikt of die me wel gelukt waren. Serieus, dat gaf zo’n goed gevoel en zo kwam ik er ook achter wat voor mij werkte. Ging ik over mijn grenzen, dan zag ik soms al schrijvende waar ik de mist in ging en kon ik er wat aan doen. Dus als je geen hele verhalen wilt gaan opschrijven, raad ik je het puntsgewijs schrijven over je dag zeker aan! Dit kunnen je gedachten zijn, maar ook klaag momenten. Niets is te gek, ook klagen niet. Dat mag zeker en dan ben je het maar kwijt!

vergeten-onthouden-en-hersenletsel-blogs-tot-op-zekere-hoogte
(Digitale) Agenda’s en planners

Nu, 6,5 jaar na mijn ongeluk schrijf ik amper meer. Ja, deze blog plus de chaos die ik nu nog in mijn hoofd heb. Dat zijn vooral werk dingen, hoe combineer ik dat met sport en het zien van mijn vriend, familie of vriendinnen? Dat gaat dus vooral over plannen. Heb je juist daar behoefte aan? Tip: houd een agenda bij. Nu is het bij mij wel zo dat ik alles probeer op te schrijven in de agenda van mijn telefoon en in een papieren agenda. Toch lukt dit niet altijd en vergeet ik dus echt dingen. Voor mijn werk heb ik gelukkig een werkplanner en ik werk een vast aantal uur per week op dezelfde dagen. Sinds begin dit jaar schrijf ik mijn planning ook op in een weekplanner, een uitkomst! Deze planner werk ik bij wanneer een nieuwe week begint of als er al dingen gepland zijn of worden schrijf ik ze daar meteen bij. Deze weekplanner heb ik altijd in het zicht op tafel liggen. Zo weet ik precies wat de belangrijkste dingen zijn die moeten gebeuren en die ik sowieso niet mag vergeten!

Gebruik je de agenda op je telefoon? Stel dan altijd meldingen in voor een afspraak. Het liefst 2 soorten. Zodat je bijvoorbeeld een paar dagen van de tevoren al een herinnering krijgt en een dag van te voren. Als je liever met herinneringen werkt van een paar uur van te voren. Dat kan natuurlijk ook! Ik ben daar sinds kort ook mee begonnen, omdat ik laatst bijna mijn tandarts afspraak was vergeten. Gelukkig kreeg ik via de mail een herinnering van de tandarts praktijk!

Ga je schrijven? Regelmaat is key!

Wil je proberen te beginnen met schrijven nu je dit allemaal hebt gelezen? Super goed! Een tip hierbij, probeer regelmatig te schrijven. Plan een vast moment in. Ga je bijvoorbeeld elke dag schrijven? Kies dan een moment op de dag zelf uit, wat voor jou het beste werkt. Kortom: kies een moment waar jij je het lekkerste bij voelt.

chaos-in-je-hoofd-schrijf-het-op-blogs-tot-op-zekere-hoogte
Hoe begin ik en wat levert het me op?

Twijfel je nog over of je wilt schrijven omdat je bijvoorbeeld niet weet wat het je oplevert of waar je moet beginnen? Of twijfel je sowieso of het wat voor je is? Als je er nog niet over uit bent of gedachten van je afschrijven wat voor je is, probeer het dan gewoon. Neem die stap en zet door. Want je gedachten opschrijven is echt iets waar je doorheen moet, omdat het best wel confronterend kan zijn. Probeer dan ook in ieder geval een paar weken (wanneer je dagelijks schrijft) of maanden (wanneer je eens per week schrijft) door te schrijven. Alleen zo kom je erachter of het voor jou werkt of niet en of het voor jou van toegevoegde waarde is.

Wanneer je niet weet hoe te beginnen, stel jezelf bijvoorbeeld een vraag en schrijf daarop door. Het hele verhaal hoeft uiteindelijk niet eens echt met die vraag te maken te hebben. Het gaat er immers om dat je schrijft en de rest komt vanzelf. Hoe moeilijk het ook kan zijn, denk ik er niet teveel over na en schrijf vooral door.

Schrijven, maar niet teveel?

Wil je toch wat schrijven, maar niet teveel? Ik ben afgelopen week begonnen met een Dankbaarheid Dagboek. I know, klinkt best cheesy, maar het helpt me toch weer om alles wat te relativeren en positief te bekijken. Ook al heb ik bijvoorbeeld een rotdag gehad. In zo’n dankbaarheid dagboek schrijf je per dag 3 dingen op waar je die dag dankbaar voor bent. Gewoon heel simpel in 1 zin of in een paar woorden. Inspiratie nodig? In het boekje wat ik heb gekocht staan wat inspiratie tips in. Een echte aanrader als je niet echt een schrijver bent, maar toch iets meer wilt stilstaan bij de kleine, mooie dingen in het leven!

Het is een langere blog geworden dan de bedoeling was, maar ik wilde dit delen met jullie. Heb zelf namelijk veel gehad aan het van me af schrijveng. Wil je meer weten over hetJournallen’ stuur me een berichtje via Instagram of luister naar de podcast van Hersenschuddingleven‘ (no spon overigens). Schrijven jullie ook gedachtes van je af? Laat het me weten in de reacties!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *