4x Bewegen met NAH

4x Bewegen met NAH


Bewegen in welke vorm dan ook is belangrijk voor je gezondheid. Dat geldt zeker ook voor ons vanwege onze NAH. Bewegen heeft een positief effect op de conditie van ons brein, maar wat kunnen we doen als sport of beweging. Want sommige dingen lukken soms niet meer. Dat is helemaal niet erg! In dit artikel probeer ik je handvatten te geven over hoe ook jij weer kunt bewegen!

Misschien deed je voor je NAH wel aan voetbal, tennis of deed je net als ik aan schaatsen. Sinds ik NAH heb merk ik dat het lastiger is om weer aan sport te doen. Voor mij persoonlijk geldt dat de sport an sich niet het probleem is, maar de trainingsdagen en tijden wel.

Een aantal keer probeerde ik te sporten op gezette tijden. Ik heb bijvoorbeeld een aantal jaar gebokst (in combinatie met yoga, in de buitenlucht!). In het begin ging dit prima, maar toen ik een baan kreeg, werd het me allemaal veel te veel. Ik betaalde voor 3 maanden, maar wegens een gebrek aan energie, moest ik alles bij elkaar opgeteld in ieder geval de helft van de trainingen afzeggen. Dus hoe leuk ik het ook vond, qua kosten ging het niet meer. Daarna ben ik gaan nadenken hoe ik dan wel aan mijn beweging kon komen.

De oplossing voor mij?

In het laatste jaar dat ik in Utrecht woonde en voor corona, werd mijn wekelijkse beweging zwemmen. Elke maandagochtend ging ik banen zwemmen met een vriendin. Maandags had ik namelijk vrij, in de ochtend had ik energie en omdat ik met een vriendin ging, had ik een stok achter de deur. Bovendien als het een keer niet op een maandag lukte, kon ik het op een andere dag in die week inhalen. Ik was immers zelf baas, hoefde me niet aan trainingstijden te houden! Ideaal, want het zwembad was toch iedere dag open.

Nu ik in Groningen woon, zou ik weer kunnen gaan zwemmen, maar voor de zomer heb ik besloten dat het voor nu even bij wandelen blijft. Misschien dat ik het zwemmen in de winter wel weer op pak.

4x-bewegen-met-nah-blogs-tot-op-zekere-hoogte
Bewegen NAH-style!!

Maar wat voor mij werkt, hoeft natuurlijk niet voor jou te werken. Daarom wil ik je een aantal opties geven, ook al zijn deze opties misschien voor jou niet van toepassing. Maar ook daar heb ik een tipje voor! 🙂

  • Zwemmen: Ik noemde het al even, zwemmen. Zwemmen is echt goed voor iedereen, want je traint al je spiergroepen. Ook als je lichte lichamelijke klachten hebt, zou je het zwemmen kunnen proberen. In het water ben je namelijk gewichtloos. Tipje-in-een-tip: vraag vooral ook eens bij je huisarts/revalidatie arts om advies als je niet zeker bent van je zaak. Vaak kun je alsnog bij zwembaden of revalidatiecentra met een zwembad terecht voor zwemmen al dan niet onder begeleiding.
  • Wandelen: Een heel goed voorbeeld voor in beweging blijven. Wandelen kan op zoveel verschillende manieren! Alleen, met iemand anders, of als je bijvoorbeeld last hebt van een evenwichtsstoornis met een buddy, of een rollator. Een wandeltochtje kun je zo lang maken als je zelf wilt. Al is het maar 50 meter, je bent in beweging geweest. Topper!
  • Fietsen: Net als wandelen is ook fietsen een van die dingen die snel vergeet, maar wel super goed werken om in beweging te komen. Fiets bijvoorbeeld naar de supermarkt, naar je werk of maak een klein fietstochtje door de natuur met een picknickpauze tussendoor! Iedere meter is er één!
  • Dans op Recept: Misschien heb je er wel eens van gehoord: ‘Dans op Recept‘. In het begin werd dit opgezet voor mensen met Parkinson, maar inmiddels is het ook gestart voor mensen met NAH of chronische pijn. Het mooie is: je hebt geen danservaring nodig! Ook is je begeleider of je mantelzorger welkom. Onder begeleiding van een dansdocent wordt er bewogen op muziek en dat kan op allerlei mogelijke manieren! Ook als je bijvoorbeeld slecht ter been bent, kun je gewoon lekker swingen op je stoel. Ook dat is bewegen! 😉 Allemaal ‘nospon’ trouwens, maar check het vooral even. Het linkje heb ik hierboven al voor je neergezet.
  • Een andere tip, misschien wel gouden tip, voor als bovenstaande opties voor jou niet werken: er wordt op verschillende manieren sport en spel aangeboden voor mensen met NAH. Kijk eens bij jou in de buurt welke mogelijkheden er zijn of vraag je begeleider, fysiotherapeut of huisarts op welke manier jij kunt bewegen. Vaak is er veel meer mogelijk dan je denkt! Echt waar!
Tot slot

Zoals al eerder gezegd, de tips die ik gegeven heb, hoeven niet per se voor jou te werken. Misschien omdat het lichamelijk gezien niet mogelijk is, maar misschien ook omdat je ze gewoon niet leuk vindt. Want dat kan natuurlijk ook! Ik hoop alleen dat ik je tot denken heb kunnen aanzetten en door dit artikel iets kunt vinden wat echt bij je past. 😀

Nu ik dit allemaal heb opgeschreven, ben ik wel benieuwd: wat doen jullie wat betreft beweging?


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 thought on “4x Bewegen met NAH”

  1. Wandelen, moeten we nodig weer eens doen. Dagelijks fiets ik kinderen naar school en werk, nu in de vakantie maak ik leuke fiets tochtjes met de kinderen.