Over leven met Niet Aangeboren Hersenletsel
NAH & Stress part 2: 5 tips & tricks tegen stress!
NAH & Stress part 2: 5 tips & tricks tegen stress!

NAH & Stress part 2: 5 tips & tricks tegen stress!


Waarschijnlijk kennen jullie allemaal wel de algemene tips en tricks tegen stress, maar helpen die tips ook als je kampt met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)? In de blog van vorige week heb ik jullie het een en ander verteld over de stressvolle situaties in mijn leven en hoe daarmee te dealen. Deze week geef ik je 5 tips & tricks tegen de stress!

Sinds ik NAH heb, ben ik gevoeliger voor stress dan voor mijn ongeluk en ik heb er heel lang over gedaan om een manier te vinden met die stress te dealen. In deze blog geef ik een 5 tips & tricks die mij geholpen hebben, en nog steeds helpen, om met stress om te gaan. Ik hoop dat ze jullie ook gaan helpen!

Tip 1: stop met multitasken!

Multitasken, ik dacht altijd dat ik dat heel goed kon, ook nadat ik hersenletsel op liep. Inmiddels, ja na een 6 jaar, weet ik beter. Waar ik vroeger nog wel het een en ander bereikte met multitasken is dat nu niet meer zo. Ik merkte op een gegeven moment dat ik dingen maar half deed en helemaal niet effectief of productief bezig was. Focus je dus maar op 1 ding en dan zul je zien dat het werk dat je verzet efficiënter en productiever is. Dit hoeft niet alleen met werk zo te zijn, focus je ook op 1 ding bij je dagelijkse bezigheden.

tips-en-tricks-tegen-stress-blog-tot-op-zekere-hoogte
Tip 2: maak tijd om je zorgen de vrije loop te laten

Deze tip kwam ik eens online tegen en ik dacht laat ik dat eens proberen. Ik kan je zeggen het helpt! Heb je veel op je bordje de laatste tijd, weet je niet goed hoe dat allemaal te verwerken en ervaar je er stress van? Probeer elke dag, of als je wat minder stress hebt 1 tot een paar keer per week, een half uurtje in te plannen om aan al je zorgen te denken. Zo ruim je je hoofd een klein beetje op.

Tip 3: deel het met anderen

Een andere tip, deel je stress gevoelens met anderen. Tuurlijk zul je denken, daar zitten ze op te wachten. Echt waar, probeer het eens uit, want de personen die dicht bij je staan, zullen naar je luisteren (bijvoorbeeld familie, vrienden of je partner). Wanneer jij je stressgevoelens deelt, zul je merken dat het op lucht. Misschien komt diegene waar je het mee deelt zelfs met een super simpele oplossing. Dat je jezelf afvraagt waarom je er eigenlijk gestresst over was. Een win-win situatie lijkt me!

Tip 4: de 3 in 1 tip

Eigenlijk is deze tip een 3 in 1 tip: ruim op, maak een takenlijst en relativeer. Allereerst opruimen. Een opgeruimd huis, bureau of zelfs een opgeruimde kledingkast zorgt voor een opgeruimd gevoel in je hoofd. En guess what? Het kan helpen je stress te verminderen. Heb je opgeruimd? Top! Maak dan een takenlijst en schrijf alle dingen op waar je stress van hebt. Zo creëer je eveneens orde en rust in je hoofd en weet je precies waar je aan toe bent. So far so good, maar nu het moeilijkste. Scan je takenlijst en relativeer. Met relativeren bedoel ik dat je alle punten op je takenlijst afgaat en bij elk punt stilstaat en bedenkt hoe belangrijk dat punt eigenlijk is. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je die taak niet afkrijgt of niet doet? Als je hier bij elk punt over nadenkt, zul je waarschijnlijk zien dat je een aantal punten ook op een later tijdstip kunt doen. Of misschien kun je dat punt wel helemaal schrappen! Vaak zijn er namelijk maar een paar puntjes echt belangrijk. Focus je op die punten en als je tijd over hebt en nog meer punten kunt afvinken. Mooi meegenomen!

Tip 5: schrijf het van je af

Ik denk dat dit een van de meest voorkomende tips is tegen stress. De stress van je afschrijven. I do it all the time. Wanneer er niemand is om het mee te delen of wanneer ik te onrustig ben om me met mediteren of mindfulness bezig te houden, schrijf ik. De stress van je afschrijven zorgt ervoor dat je hoofd een stuk helderder wordt. Je krijgt alles beter op een rijtje krijgt. Je maakt je hoofd als het ware leeg. Dus schrijf aan het einde van de dag al je gedachten op, dat ruimt je hoofd op en je staat meteen even stil bij je dag. Op die manier kun je soms al schrijvende bepalen wat je echt wilt, wat je positieve of juist negatieve energie geeft of wat je prioriteit wilt geven.

Maar het belangrijkste..

Tot zover de 5 tips & tricks tegen stress en deze te verminderen. Natuurlijk zijn er nog andere tips, zoals mediteren, mindfulness en bewegen, maar behalve het toepassen van alle bovenstaande tips, is genieten een van de belangrijkste dingen in het leven. Denk bijvoorbeeld na over wat jij leuk vindt, sta stil bij alle mooie en leuke dingen die je al hebt meegemaakt in je leven en geniet van een ondergaande zon of lekker eten.

Tuurlijk, op de achtergrond zal stress er altijd zijn. De een gedijt er goed bij, de ander kan er niet van slapen, maar genieten van alle dingen om je heen blijft een van de belangrijkste dingen in het leven als je het mij vraagt. Want genieten zorgt voor afleiding wat, zonder dat je het merkt, je stress doet vervagen.

Fijne week allemaal!

tips-en-tricks-tegen-stress-blog-tot-op-zekere-hoogte

Wat doen jullie om je stress te verminderen? Gaan de tips in deze blog je helpen? Laat het me weten in de comments, misschien heb ik er ook nog iets aan. Ik ben benieuwd!

Meer weten over mijn leven met NAH? Lees de andere blogs hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.