Coronacrisis, NAH en bewegen

Coronacrisis, NAH en bewegen


Na 2 weken stilte, deze week weer een blog! Iets later dan normaal, maar goed, dat vergeven jullie me vast wel. Deze keer schrijf ik over hoe ik om ga met bewegen tijdens de coronacrisis. Hoe doe ik dat met mijn NAH, na mijn ziek zijn en de bijbehorende corona-quarantaine?

Om te beginnen, ik ben natuurlijk ziek geweest en dat gaat steeds een beetje beter. Alleen de ongelooflijke lichamelijke vermoeidheid speelt me nog parten, naast de mentale moeheid veroorzaakt door mijn NAH. Van beide heb ik dagelijks last, zowel in mijn werk als ernaast. De mentale moeheid komt uiteraard naar voren tijdens en na mijn werk en omdat ik ziek ben geweest, lukt het me ook nog niet om het aantal uren te maken wat eigenlijk in mijn contract staat. Gelukkig krijg ik alle tijd om het werk weer op te bouwen!

Zoals ik al zei is het ook lichamelijk nog niet helemaal top, ook als ik niet heb gewerkt, wordt ik in de loop van de dag steeds meer moe. Ik zit dus veel tijdens het werken, en als dat gedaan is, hang ik op de bank. Niet echt goed voor het lichaam, want ja de eetgewoonten blijven bij mij wel hetzelfde. Dus bewegen vind ik wel een must. Maar ja, hoe dat te doen in deze tijd en hoe moet ik het nu opbouwen nadat ik ziek ben geweest?

coronacrisis-nah-en-bewegen-blogs-tot-op-zekere-hoogte
Het bewegen opbouwen, hoe dan?

Vorige week heb ik dat laatste gevraagd aan mijn huisarts. Zij zei dat het belangrijk was om het weer rustig op te bouwen en op mijn gevoel af te gaan. Nu is dat wel een valkuil van me, ik ga vaak te snel, te hard etc. Soms brengt me dat heel veel, maar aan de andere kant is het heel gevaarlijk en kom ik mezelf heel hard tegen. Maar goed, rustig opbouwen was het advies dus. Tsja, want dan te doen? De sport die ik normaal gesproken in de lente/zomer doe, is uit vliegtuigen springen. Ook dat zit er voorlopig nog niet in door de coronacrisis, want teveel mensen op een plek, zowel in als buiten het vliegtuig.

Op de maandagochtend zwemmen met een vriendin kan ook niet, want het zwembad is nog dicht. Ik zou kunnen gaan wielrennen, maar mijn fiets staat in Friesland, en in mijn eentje fietsen vind ik niet zoveel aan. Daarnaast is de kans heel groot dat ik op dit moment te hard van stapel loop als ik weer ga fietsen. Ik kan namelijk niet rustig fietsen. Dat lukt me op de stadsfiets al niet, laat staan op de racefiets.

De oplossing? Ommetje!

Gelukkig heb ik voor nu een goede oplossing gevonden! Mijn bovenbuurvrouw is ook ziek geweest en zij moet dus ook weer rustig alles opbouwen. We hebben daarom besloten om samen te gaan wandelen, steeds een stukje verder en natuurlijk met 1,5 meter afstand! Ondertussen wordt er nog wel vaak gestopt, omdat we anders geen lucht krijgen. Die luchtwegklachten zitten ons helaas nog steeds dwars.

Vanaf deze week gaan we het wandelen ook nog weer wat leuker maken. Op Instagram kwam ik afgelopen week de applicatie ‘Ommetje’ tegen. Deze app is opgezet door de Hersenstichting en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Een hele leuke app die je helpt om je hersenen gezond te houden door dagelijks minimaal 20 minuutjes te wandelen. Goed te doen heb ik gemerkt en je kunt er een beetje een competitie van maken. Je verdient per ommetje namelijk punten en zo kom je in een ranglijst. Dit kan een ranglijst zijn waarin alle mensen zitten die de app gebruiken, maar je kan ook een team maken met bijvoorbeeld vrienden, of familieleden. No spon verder, maar echt het proberen waard!

Mijn buurvrouw en ik gaan dus deze week weer ommetjes maken, stapje voor stapje en natuurlijk met gezellig geklets!

Stay Safe allemaal!

Wat doen jullie aan beweging in deze tijden? Hebben jullie beweegtips voor me om op te pakken wanneer ik weer wat intensiever kan sporten? Laat het weten in de comments of op Instagram. Ik ben heel benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *